Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi med overgange i børnenes liv

Fra hjem til institution

Med disse mål og principper for den gode overgang er det vores intention at skabe et værdisæt bestående af: Helhed og sammenhæng, Professionalisme, Relationer og fællesskaber

Alle børn i Aalborg Kommune skal hjælpes på bedste vis, når de siger farvel til kendte og trygge rammer for at starte et nyt sted. Det både være sig i overgangen fra hjemmet til dagpleje/vuggestue og i overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehave. Forskning peger på, at læringsmiljøet i dagtilbuddene har stor betydning for, hvordan børnene klarer sig senere i livet - særligt for børn i udsatte positioner. Endvidere peger forskning på, at relationen mellem voksen og barn er den vigtigste enkeltstående faktor for børns udvikling, trivsel og læring i dagtilbuddene. På den baggrund bliver det af afgørende betydning, at sundhedsplejersker, dagplejere og pædagoger samarbejder om at skabe forbindelse mellem det kendte og det nye. Dette for at skabe tryghed for barnet samt bygge videre på de kompetencer, barnet allerede har erhvervet sig. Vi skal i overgangen skabe miljøer, der øger og tilgodeser alle børns forudsætninger. Vi skal gå til opgaven professionelt og med stor indlevelse og altid i et tæt samarbejde med børnenes forældre.

Den gode overgang bygger på følgende uddybet værdier: 

  • Helhed og sammenhæng: Forældrene er de mest centrale i barnets liv, og de er hovedansvarlige for at skabe helhed og sammenhæng gennem hele barnets opvækst. For at skabe gode betingelser for at dette sker på en positiv måde, er det vigtigt, at der er et tæt samarbejde og klare aftaler med de professionelle. For at barnet skal opnå den bedst mulige overgang fra hjem til dagpleje og vuggestue og i overgangen fra dagpleje/ vuggestue til børnehave er det af afgørende betydning, at der foregår en ligeværdig dialog mellem de pågældende interessenter. I denne sammenhæng skal dialogen finde sted mellem de professionelle, mellem de professionelle og forældrene, mellem de professionelle og barn samt mellem forældre og barn.
     
  • Professionalisme: De professionelle har ansvaret for samarbejdet med forældrene i overgangen. Forældresamarbejdet forudsætter, at de professionelle har en systematik for overgangssamtalerne og herigennem følger retningslinjerne for faste forældresamtaler på 0-6 års området. Det er igennem disse samtaler at der skal opbygges en god relation til forældrene samt skabes en gensidig forventningsafstemning med forældrene. Konteksten sættes af de professionelle, en kontekst som åbner op for, at man som forældre kan fortælle om sit barn, sin familie, sine forventninger og evt. bekymringer. Det er endvidere centralt, at det er de professionelles ansvar at skabe en positiv og udviklende relationen til barnet. Der skal være fokus på at skabe rammer, hvor børnene har mulighed for at udfolde sig socialt og følelsesmæssigt samt vokse med de nye udfordringer i et trygt miljø. De professionelle skal møde barnet, hvor det er, og have for øje, at det pædagogiske tilbud skal tilrettes barnets individuelle behov.
     
  • Relationer og fællesskaber: Det er vigtigt, at barnet oplever tryghed, tillid og nærvær i overgangen fra både hjemme til dagplejen eller vuggestuen og igen til børnehaven. I hele overgangsperioden skal barnet have en nær relation til rådighed - en voksen som kan støtte barnet, så det får de bedste forudsætninger for at indgå i nye relationer og fællesskaber. Barnet skal hjælpes med at forstå kulturen det nye sted i et tilpasset tempo. Ligeledes skal barnet have et trygt sted at bearbejde et eventuelt savn og andre følelser det måtte opleve i processen. Barnet har brug for en positiv spejling fra en god voksen relation. Barnet skal lære, at knytte an og give slip, med de forudsætninger barnet har. Der skal yderligere skabes et læringsrum for barnet i det nye pædagogiske tilbud, hvor der er mulighed for at indgå i forskellige sociale fællesskaber. Barnet har brug for oplevelsen af sammenhæng samt oplevelsen af et tilhørsforhold med værdi, så det motiveres til at komme i de nye omgivelser med lyst og energi. Det er i fællesskabet, hvor relationer og kontakt skabes, at barnet lærer om sig selv og andre.

 

Overgang i praksis - Det professionelle samarbejde

En væsentlig forudsætning for, at børn får en god overgang fra sundhedspleje til dagpleje eller vuggestue og videre til børnehave er, at de professionelle taler sammen og er enige i, hvad der kendetegner den gode overgang. Roller og ansvar skal derfor afklares og præciseres. Det er vigtigt, at der er sammenhæng, så børn og forældre er forberedte og har afstemte forventninger til opstarten, hvad end det er i dagpleje, vuggestue eller børnehave. Det er de professionelles ansvar at tilbyde en god overgang til dagpleje, vuggestue eller børnehave. Det handler bl.a. om at få tilrettelagt en overgang, som tager højde for børnenes forskellige forudsætninger. Det er de professionelles ansvar at skabe forudsigelighed over for barnet og sætte rammer, hvor barnet kan vokse med de nye muligheder i sit eget tempo.

Målene for overgangen fra dagpleje og vuggestue til børnehave er:

  • At de professionelle er spørgende og nysgerrige på hinandens praksis og derved kan danne et reelt grundlag for at bygge bro for barnet
  • At det professionelle ansvar er ligeværdigt - og med fordel kan systematiseres og formaliseres lokalt i form af en samarbejdsaftale
  • At være opsøgende og nysgerrig i forhold til forældrenes forestillinger
  • At der lægges vægt på individuel opstart
  • At alle har ret til en god overgang 
  • At give sine kollegaer feedback via opfølgning, så vi lærer noget af vores handlinger

 

Barnets perspektiv

Voksenstøtte, interesse og engagement betyder meget for barnets udvikling. Det er vigtigt, at både forældre og professionelle hjælper barnet fra dets trygge rammer i hjemmet over til et nyt vuggestue og dagplejeliv og senere igen over i en helt ny børnehaveverden. Barnet kan have mere eller mindre klare forventninger til det nye, og vi skal derfor være nysgerrige på og tale med barnet om, hvilke forventninger og forestillinger det har gjort sig – og på den baggrund være med til at gøre disse så realistiske som muligt. Det er vigtigt, at både forældre og professionelle deler den viden, der er om barnet, således at der i overgangen kan skabes tryghed og anerkendelse for barnet ved at møde det enkelte barns individuelle behov og erfaringer.

Målene fra overgangen dagpleje og vuggestue til børnehave er:

  • At barnet har kendskab til og inddrages i opstarten
  • At barnet oplever, at de voksne tager ansvaret for og støtter dets reelle deltagelsesmuligheder i fællesskaberne i overgangen
  • At barnet oplever tryghed i overgangen gennem relationskompetente og engagerede voksne
  • At barnet har ret til at få sin historie fortalt
  • At barnet bliver givet muligheden for at se tilbage på tiden før dagpleje, vuggestue eller børnehave

 

Forældreinddragelse

Forældrene er de mest centrale i barnets opvækst, og de har stor betydning for, at barnet føler sig tryg – særligt når der sker forandringer. Forældrene skal derfor inddrages så tidligt som muligt, som aktive samarbejdspartnere, i barnets start i dagtilbud, og i overgangen fra vuggestue og dagpleje til børnehave via dialog. Et åbent samarbejde mellem forældrene og de professionelle, hvor forældrene er klar over, hvilken rolle de har i forbindelse med overgangen, skaber de bedste betingelser for barnet. Der er et fælles ansvar for barnets udvikling og trivsel i overgangen. Forældrene har den største viden om deres barn. Denne viden er vigtig at videregive til de professionelle. Forældrenes engagement er af afgørende betydning for, at barnet får en positiv overgang. Forældrene er de professionelles vigtigste samarbejdspartnere og skal derfor gives reel mulighed for at tage ansvar i overgangen.

Målene for overgangen fra hjem til vuggestue og dagpleje og videre til børnehave er:

  • At forældrene inddrages så tidligt som muligt i et ligeværdigt og gensidigt samarbejde med de professionelle
  • At forældrene har kendskab til overgangen, hvad det vil sige at gå i børnehave og dermed medvirker til at skabe sammenhæng for barnet
  • At der er en forventningsafstemning samt et overgangsmøde mellem forældrene og de professionelle inden overgangen til børnehaven
  • At forældrene inddrager oplysninger fra Sundhedsplejens journal, som de har adgang til via Nem-id, i den indledende samtale med dagpleje eller vuggestue

 

Fra børnehave til skole

Med disse mål og principper for den gode overgang fra børnehave til skole ønsker vi at skabe et værdisæt bestående af: Fællesskaber, Professionalisme, Dialog, Helhed og Sammenhæng

På den måde bistås alle børn i Aalborg Kommune på bedste vis, når de siger farvel til en tryg børnehave - og måske den bedste ven gennem flere år - for at starte i 0. klasse på en skole, hvor stort set alt er nyt og hvor barnets forventninger er rigtig store. Overgangen fra børnehave til skole er en af flere livsovergange i børns og unges liv. En livsovergang er kendetegnet ved, at den indebærer væsentlige forandringer i barnets liv, fordi barnets identitet, relationer og rolle grundlæggende forandres på én gang. En god overgang er, når der er fokus på barnets kompetencer, fællesskaber og nærmeste udviklingszone.

Den gode overgang bygger på følgende uddybet værdier:

  • Helhed og sammenhæng Det er forældrene, der følger barnet gennem hele dets liv. Derfor er det forældrenes ansvar at skabe tryghed, helhed og sammenhæng gennem hele barnets opvækst. I den sammenhæng er det vigtigt, at alle børn oplever en sammenhæng mellem børnehaven og skolen. Denne sammenhæng skabes blandt andet gennem et fælles sprog, en fælles værdiforståelse mellem personalegrupperne i hhv. børnehave og skole og et løbende samarbejde. Der skal i overgangen fra børnehave til skole være fokus på barnets perspektiv blandt andet ved at spørge ind til de håb, drømme og forestillinger, som barnet kan have om skolen og dem selv i skolen.
     
  • Fællesskaber Børns sociale og faglige læring sker i fællesskaber. Derfor er det en professionel opgave at sikre det enkelte barns aktive deltagelse i de fællesskaber, de er en del af. Den gode overgang skal bidrage til, at alle børn deltager både socialt og fagligt i børnehaven, i skolen og i de aktiviteter, der tilrettelægges i overgangen fra børnehave til skole.
     
  • Professionalisme Det er de voksne, som er i kontakt med barnet i overgangen fra skole til børnehave, og som indgår i et inddragende samarbejde med forældrene, der har ansvar for at skabe rammer, der sikrer, at overgangen fra daginstitution til skole kan foregå i en tryg atmosfære. Så børnene får mulighed for at vokse med de nye udfordringer. De skal møde børnene på deres eget niveau og sammensætte et pædagogisk tilbud på en måde, så børnene kan trives og udfolde sig bedst muligt.
     
  • Dialog Det er vigtigt, at der foregår en ligeværdig dialog mellem de forskellige interessenter. Det kan være i dialogen mellem de professionelle (lærere og pædagoger), mellem de professionelle og forældrene, mellem de professionelle og børnene samt mellem forældrene og børnene. Alle interessenter har forventninger til hinanden og hver for sig har de ideer til og synspunkter på, hvordan de bedst støtter børnenes trivsel og udvikling. Derfor skal der i dialogen lægges vægt på de krav, fagligheder, bekymringer og forventninger, der kan være i overgangen.

 

Dialogmøder som en del af Den gode overgang

I forhold til børn som har brug for en ekstra opmærksomhed eller hvor der er bekymring i forhold til den kommende overgang arbejdes der efter metoden Den gode overgang i opsporingsmodellen. Børnehavens leder inviterer i samarbejde med forældrene til Dialogmøde med den kommende skole.

 

Overgang i praksis - Det professionelle samarbejde

De professionelle skal tilgodese alle børns forudsætninger. Daginstitutionen Grenen har i den forbindelse en væsentlig rolle i, at overgangen bliver så positiv som overhovedet mulig. Derfor har vi i Aalborg kommune sat særligt fokus på børns overgang til skolen, og udarbejdet principper for børnenes egen deltagelse, forældrene som centrale medspillere og det professionelles samarbejde for overgangen, som omfatter det sidste år i børnehaven og de første år i skolen. Vi skal i overgangen skabe miljøer, der øger og tilgodeser alle børns forudsætninger. Vi skal gå til opgaven professionelt og med stor indlevelse og altid i et tæt samarbejde med børnenes forældre. Det centrale mål for indsatsen i overgangen fra børnehave til skole er, at der skabes rammer for, at alle børn er aktive deltagere både socialt og fagligt i egen overgang. Praksis for den gode overgang beskrives i samarbejdsaftaler, som afspejler de behov der måtte være lokalt, om man er i byen eller på landet – har få eller mange samarbejdsparter. Det væsentlige er, at samarbejdsaftalerne afspejler nærværende mål og principper og kommer til udtryk gennem et fælles sprog om nøglebegreber som læring, inklusion, skoleparathed, støtte og opmærksomhed, og at den lokale samarbejdsaftale omfatter alle børn i skoledistriktet.

Barnets perspektiv inddrages. Forventninger, håb og drømme betyder meget for børns overgange. De voksne - det være sig både forældre og professionelle - skal hjælpe børnene fra deres trygge børnehaveliv over i en helt ny skoleverden, som børnene ofte har uklare forventninger til. Vi skal derfor være nysgerrige på og tale med børnene om, hvilke forventninger og forestillinger, de har gjort sig - og vi skal være med til at gøre disse så realistiske som muligt. Børnehave og skole skal tilrettelægge aktiviteter for de børn, der er på vej i skole – aktiviteter som er med til at skabe realistiske forventninger og gøre barnets oplevelse af sig selv i det nye miljø så bæredygtigt som muligt.

Målene for overgange fra børnehave til skole er at børnene skal:

  • have kendskab til - og inddrages i deres skolestart
  • høres i beslutninger om egen overgang med udgangspunkt i deres egne forestillinger, forventninger og håb til skolen
  • opleve, at de voksne tager ansvaret for og støtter deres reelle deltagelse i fællesskaberne både før de begynder i skole i forbindelse med deres overgang og i skolen

 

Forældreinddragelse

Forældrene som centrale medspillere. Forældrene er barnets trygge fundament i overgangen fra børnehave til skole. Derfor inddrages forældrene så tidligt som muligt, som aktive samarbejdspartnere i forbindelse med børnenes overgang. Forældrenes engagement og opbakning rummer et stort potentiale. Jo bedre samarbejde med forældrene, desto bedre overgang for barnet. Og jo mere forældrene ved, des bedre kan de hjælpe barnet i overgangen. Børnehaven og skolen har derfor en vigtig opgave i at informere forældrene om overgangen, og om hvad det vil sige at gå i 0. klasse. En tæt dialog med forældrene om deres rolle og konkrete opgaver i forbindelse med overgangen er en væsentlig forudsætning for en god skolestart.

Målene for overgangen fra børnehave til skole er, at forældrene:

  • inddrages i arbejdet med at skabe grobund for børnefællesskaber i overgangen til skole
  • medvirker til at skabe sammenhæng i overgangen fra børnehave til skole
  • er aktive og ligeværdige medspillere i deres barns læring og fællesskab
  • inddrages via Dialogmøder og overgangsbeskrivelse, hvis der er brug for ekstra opmærksomhed eller bekymring ift. barnets overgang.