Forældresamarbejdet

Forældresamarbejdet i højsædet

Forældre er eksperter på deres barn og en uundværlig samarbejdspartner for institutionen.

Deres viden er uundværlig i vores modtagelse af barnet og generelt i arbejdet med barnets trivsel. Vi gør det ved at have en tæt dialog, som jævnlig garderobesnak, formidling på Aula, nyhedsbreve, samtaler, forældremøder og diverse arrangementer.

I Daginstitutionen Grenen arbejder vi ud fra den overbevisning, at alle gør det bedste de kan ud fra den viden, det overskud og de ressourcer de har på nuværende tidspunkt og det er også den måde vi vil møde forældrene på. Det betyder også, at vi altid har for øje at snakker med forældrene og ikke om forældrene. Derfor vil forældre i Grenen opleve at vi i dialogen altid forsøger at forhold os nysgerrige og lyttende.

En god opstart

Inden opstart i Grenen afholder vi en opstartssamtale med forældrene. Samtalen har til formål at give os et godt forhåndskendskab til barnet og forældrene, så vi på den måde kan tage bedst muligt imod barnet. Vi får afstemt forventningerne og forældrene får en relation til os, der fordrer et trygt samarbejde om børnene. Mellem 3-6 måneder efter opstarten tilbyder vi en opfølgningssamtale, hvor vi kan drøfte barnets opstart, trivsel og udvikling. Her inddrages forældrenes stemme i forhold til, hvordan de har oplevet opstarten og om der er noget vi med fordel kan justere på sammen.

Altid mulighed for en samtale

Når vi eller forældrene vurderer, at der er behov for en samtale etableres den. Vi vil gerne råde og vejlede forældre i forhold til barnets trivsel og udvikling. Det kan handle om råd og idéer til sproglige aktiviteter, det kan eksempelvis handle om motorik, sociale kompetencer, råd og vejledning i forhold til legeaftaler og aktiviteter med andre børn og familier.

Inddragelse af Institutionsbestyrelsen

Institutionsbestyrelsen er det fora hvor vi har mulighed for at få input tilbage på hvordan den måde vi arbejder på modtages hos forældrene. Vi inddrager derfor også institutionsbestyrelsen i vores praksis for forældresamarbejdet og får her mulighed for at få deres vinkel på vores tiltag.

Opsporingsmodellen

Vi arbejder med Aalborg Kommunes Opsporingsmodel, hvilket betyder at vi to gange om året trivselsevaluere alle vuggestuebørn og en gang om året vurderer alle børnehavebørn. Børnene kan enten vurderes til at være i trivsel, ekstra opmærksomhed eller i bekymring. Hvis barnet er i ekstra opmærksomhed eller bekymring tilbyder vi forældre og eventuelle samarbejdspartner til et Dialogmøde. Det er politisk bestemt, at børn der vurderes til at være i trivsel, ikke får skrevet noget i deres trivselsevaluering.

Samarbejde med tværfaglige samarbejdspartnere

Udover samarbejdet med forældrene omkring det enkelte barn, så har institutionen mulighed for at gøre brug aktører såsom psykologer, ergoterapeuter, fysioterapeuter, indsatspædagoger. Dette vil altid ske i tæt dialog og samarbejde med forældrene